CZECH TOURISM TURISTICKÉ REGIONY TR 14  SEVERNÍ MORAVA A SLEZSKO TR 13  STŘEDNÍ MORAVA TR 12  JIŽNÍ MORAVA TR 11  VYSOČINA TR 10  VÝCHODNÍ ČECHY TR 09  ČESKÝ RÁJ TR 15  KRKONOŠE TR 08  ČESKÝ SEVER TR 07  SEVEROZÁPADNÍ ČECHY TR 06  ZÁPADOČESKÉ LÁZNĚ TR 05  PLZEŇSKO TR 04  ŠUMAVA TR 03  JIŽNÍ ČECHY TR 02  STŘEDNÍ ČECHY TR 01  PRAHA PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY
Fulltext
Čtvrtek 28.03.2024
  TOP 20  
  Databanka akcí
 
  KULTURNÍ, ZÁBAVNÍ A SPOTŘEBNÍ VYŽITÍ  
  Sportovní aktivity
Kultura
Zábava
Nákupy
 
  DOPRAVNÍ DOSTUPNOST A MÍSTOPIS  
  Dopravní dostupnost
Místopis
Přírodní zajímavosti
 
  POZNÁVACÍ CESTOVNÍ RUCH  
  Technická pamětihodnost
Církevní památka
Archeologie
Kultura
Lidová architektura
Hrady a zámky
Městské zajímavosti
Židovské památky
Ostatní
 
  LÁZEŇSTVÍ A WELLNESS  
  Lázně
Wellness
 
  ORGANIZACE CESTOVNÍHO RUCHU  
  Organizace cestovního ruchu
 
  SPORT  
  Letectví
Zimní sporty
Vodní sporty
Cykloturistika
Pěší turistika
Ostatní
 
  UBYTOVÁNÍ, STRAVOVÁNÍ, SERVIS NA CESTÁCH  
  Ubytování
Stravování
Gastronomie
Servis na cestách
Mapy
Web kamera
 
Království perníku

Historie železniční trati Kozmice [ Historie (archivní dokument) ]

V 2. pol. 19. stol. začaly Evropu stále častěji protínat stříbrné nitky želeničních tratí. V r. 1847 byla v naší oblasti uvedena do provozu trať Přerov - Bohumín, a tím došlo k napojení na pruskou železniční síť.

O tento nový a převratný vynález projevovala velký zájem mnohá města a vesnice. Také centrum Rakouského Slezska, Opava, se 17 let pokoušela výstavbu železnice prosadit. Dočkala se 17. 12. 1855, kdy byla předána do provozu trať Ostrava, Svinov - Opava. Šlo o trať pohraniční. Město se ale pokoušelo prosadit výstavbu dalších tratí s napojením na pruské železnice. Tato snaha byla úspěšně dovršena dne 20. 10. 1895, kdy úřady slavnostně předaly do provozu trať Ratiboř - Kravaře ve Slezsku - Opava, státní nádraží (dnes Opava - západ). Zprovozněním této trati se železnice přiblížila naší obci.

V pol . r. 1911 se začalo s výstavbou tratě Kravaře ve Slezsku - Hlučín s pokračováním přes Petřkovice do Annaberku (dnešní Chalupki). Tím by celé Hlučínsko dosáhlo přímého spojení s tehdejším hlavním městem Berlínem. Stavby tratí v této době byly velmi zajímavé a podílely se na nich ženy. 28. 10. 1913 byl slavnostně zahájen provoz na trati Kravaře ve Sl. - Hlučín a pokračovalo se dále do Petřkovic. První světová válka a politické změny po ní však na léta zastavily veškeré práce. Po připojení Hlučínska k Československu se pokračovalo s výstavbou tratě do Petřkovic a 15. 6. 1920 byl tento úsek uveden do provozu.

Vznikem Československa se také změnily podmínky na Hlučínsku. Lidé, kteří jezdili za prací do Pruska, začínali hledat práci doma. Většina našla uplatnění v Ostravě. Tím nabyla naše trať na významu. Nebyly zvláštností osobní vlaky o osmi až deseti vozech, přivážející pracující do dolů a hutí v Ostravě. V roce 1934 začaly na naší trati jezdit prototypy motorových vozů.

V souvislosti s výstavbou opevnění na Hlučínsku došlo v letech 1937 - 1938 k prudkému nárůstu nákladní dopravy. A opět je tu válka, tentokrát 2. světová, a znovu změny politické, změny povahy tratí. Německá armáda přebudovala trať Opava - Kravaře - Ratiboř na trať hlavní a jezdily po ní i rychlíky. Ustupující jednotky koncem války bohužel ničily i tratě a mosty. Došlo i na most nad tratí u naší vesnice a tím i k přerušení tratě. Provoz na ní byl obnoven 23. 11. 1945, ale už jen do stanice Petřkovice nádraží.Na jaře roku 1950 odkoupil Dopravní podnik Ostrava trať z Hlučína do Petřkovic a zavedl na ní tramvajovou dopravu. 1. prosince 1982 byl na této trati zastaven provoz a trať byla postupně snesena.

UMÍSTĚNÍ

DALŠÍ INFORMACE: http://www.kozmice.cz

AKTUALIZACE: David Mužík (Infomorava.cz) org. 56, 02.04.2003 v 12:36 hodin
Copyright 1998-2024 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
1 PRAHA
2 STŘEDNÍ ČECHY - ZÁPAD
3 STŘEDNÍ ČECHY-JIHOVÝCHOD
4 STŘEDNÍ ČECHY - SV - POLABÍ
5 JIŽNÍ ČECHY
6 ŠUMAVA - VÝCHOD
7 CHODSKO
8 PLZEŇSKO
9 TACHOVSKO - STŘÍBRSKO
10 ZÁPADOČESKÝ LÁZEŇSKÝ TR
11 KRUŠNÉ HORY - ZÁPAD
12 KRUŠNÉ HORY
13 ČESKÉ STŘEDOHOŘÍ-ŽATECKO
14 DĚČÍNSKO A LUŽICKÉ HORY
15 MÁCHŮV KRAJ
16 LUŽICKÉ HORY A JEŠTĚD
17 FRÝDLANTSKO
18 JIZERSKÉ HORY
19 ČESKÝ RÁJ
20 KRKONOŠE - ZÁPAD
21 KRKONOŠE - STŘED
22 KRKONOŠE - VÝCHOD
23 PODZVIČÍNSKO
24 KLADSKÉ POMEZÍ
25 HRADECKO
26 ORLICKÉ HORY A PODORLICKO
27 PARDUBICKO
28 CHRUDIMSKO - HLINECKO
29 SVITAVSKO
30 VYSOČINA
31 MORAVSKÝ KRAS A OKOLÍ
32 BRNO A OKOLÍ
33 PODYJÍ
34 LEDNICKO - VALTICKÝ AREÁL
35 SLOVÁCKO
36 STŘEDNÍ MORAVA - HANÁ
37 ZLÍNSKO
38 BESKYDY A VALAŠSKO
39 OBLAST OSTRAVSKO
40 OBLAST POODŘÍ
41 OPAVSKÉ SLEZSKO
42 TĚŠÍNSKÉ SLEZSKO
43 OBLAST JESENÍKY